Természetfotós tábor Bakson 2023

2023.07.31-én vette kezdetét a baksi fotóstáborunk.
Az összművészeti tábor természetfotósai a hét folyamán a baksi szálláshelyről indulva a Dél-alföld más és más természeti értékekben gazdag helyszíneit látogatja meg.

Az egyhetes tábor alatt a korábbi évekhez hasonlóan foglalkozni fogunk rovarporték készítésével rétegzéses technikával. Emellett vízimadarakat igyekszünk „lencsevégre kapni” a Mártélyi-holtágban, a Mórahalmi Bivalyrezervátumban, a Csaj-tavon, és az Atkai holtágban partról és vízen egyaránt.

Táborunkban új lehetőséget nyújt a résztvevőknek az Ópusztaszer melletti Madártanya, ahol fotóslesek körüli madárfajok egyedeit tudjuk megörökíteni.

Pajor-Vincze Anna, Szeged 2-es csoport

Táborunk első napja:

Táborunk egyik fő mozgatórugója a természet megszerettetése a fiatalokkal. A keddi napunk is ennek fényében telt. A délelőttöt a Csanyteleki Halgazdaság halastavain töltöttük. Természetvédelmi területre vitt az utunk, ahol a házibivalyok mellett elhaladva rengeteg a vízimadárral is találkoztunk.

Az itt eltöltött délelőtt alatt, a gyerekek bepillantást kaphattak többek közt a gulipánok, gólyatöcsök, nyáriludak, bakcsók és bölömbikák életébe. Szerencsénkre, Nagy Tamás természetvédelmi őr jelenléte, rendkívüli segítőkészsége és szaktudása biztos háttér információkkal látta el a kíváncsiskodókat. Számtalan partimadár, hattyúk, nyári ludak, kis kócsagok megfigyelése gazdagította a gyerekek fajismeretét.

Kisteleken következett egy tartalmas ebéd, majd a délután folyamán több részre osztottuk a csapatot. Voltak akik Búbos bankákat, -ízeltlábúakat,- madáritatóra érkező madarakat fotózhattak.

A madáritatós leshez indulók egy rejtett, félig a földbe süllyesztett lesben várakozhattak. A természetfotózásnak e vállfaja a türelem és koncentráció képességét igényli. Egy óra síri csendben ültünk és vártunk. Vártunk és figyeltünk. Várakozásunk jutalma egy (40 perc elteltével) egy szomját oltó, gyönyörű vadgerle volt. Egész napunkat mozgalmas, érdekes és inspiráló élmények gazdagították. Szállásunkra visszaérve egy forró dézsafürdőben megbeszéltük az aznapi történéseket és az elkövetkezendő programjainkat. Nagyon várjuk már a kompozást, a mártélyi ladikozást, az Atkai horgászatot és a fotózásokat.

Szabó Roland, mentor, Nagybajom 3-as csoport

Táborunk második napja:

Szerdán egy kompozással indítottuk a napunkat. Reggeli után elindultunk a mártélyi holtágra csónakázni és vízimadarakat fotózni. Megérkezés után kiscsoportokra oszlottunk és a mentőmellények felvétele után ladikokba ültünk majd bevettük magunkat a vadregényes mártélyi vízi világ rejtekébe. Sikerült a gyakoribb madárfajok közt (Tőkés réce, Billegető cankó, Szürke gém) néhány fokozottan védett madárritkaságot is lencsevégre kapnunk (Barna kánya, Rétisas).

Elfáradva értünk partot és jólesett a meleg ebéd mindannyiunk számára.

Egy kis pihenő és felfrissülés után a kompozás következett Mindszetre. Felkerestük Gera Istvánt a Madártanyán, aki szívélyesen, nagy lelkesedéssel fogadott bennünket. Megmutatta nekünk a Búbos banka lessátrat, amiből a madarakat zavarás nélkül fényképezhettünk. Gera István, mint lelkes természetvédő és madarász élvezetes előadást rögtönzött fotóalanyunk életéről, szokásairól, táplálkozásáról. A természetfotózás kulisszatitkaiba is bevezetett az idő alatt, mialatt az éhes banka fiókák sorra kapták szüleiktől a finomabbnál finomabb falatokat.

Az este közeledtével visszérkeztünk a Krónikás Fogadóba, hogy a vacsora elköltése után egy dézsafürdőben lazulhassunk. Tapasztalatainkat az éjfél közeledtével villanyfényes tornácon összegeztük, ahol kuvik ének búcsúztatta a teliholdas éjszakát.

Cirkos Sebestyén, önkéntes

Táborunk negyedik napja:

A csütörtöki napon ismét folytattuk a kíváncsiságtól vezérelt utunkat Csongrád-Csanád vármegye vadregényes tájain. Reggeli után elindultunk kis csapatunkkal, hogy a gyerekek tudják folytatni természetfotós munkáikat. A csoport egyik fele lesfotózásra indult. Másik felével a Dong ér partján kirándultunk. Hódrágta nyárfák árnyékában makrofotóztak a gyerekek. A parton sétálva számtalan kuvik,- vidra,- szalakóta fotós leshely hirdette, hogy már a világ egyik leghíresebb természetfotósának, Máté Bence birtokának határán járunk.

Egy finom ebédet követően elindultunk az Atkai holtágra. Az Atkai holtág egy viszonylag mély vízű, halban rendkívül gazdag tiszai lefűződés. A folyamszabályozás követően, évszázadokon át nyerte el mai formáját. Csapatunknak megadatott a lehetőség, hogy egy csónaktúra keretében a holtág minden egyes szegletét bebarangolják.

Amíg ők csónakáztak és fotóztak, horgászaink a holtág halállományát vallatták a mély vízben. A kezdeti pontykapások után keszegek jelentkeztek majd megérkeztek a törpeharcsa csapatok is. Egyik kapás a másikat követte. Horgászaink a legfőképpen a method feeder technikát alkalmazták, amely a nem hazudtolta meg önmagát. A nap már lebukott a horizonton, mikor fotósaink megérkeztek a csónaktúráról és csatlakoztak hozzánk.

Együtt folytattuk a törpeharcsa horgászatot, amíg meg nem elégeltük a szúnyoghadak támadását.

Este aztán összepakoltunk és elindultunk a Szegedi Fehértói Halászcsárdába, ahol a hét utolsó, közös vacsoráját, igazi tiszai halászlevet vacsoráztunk. Ezután már csak az összepakolás és búszúzás vár ránk reggel, hogy mindenki elinduljon haza és elmesélje élményeit, azokat a pillanatokat, amelyekért érdemes volt eljönni és megélni őket.

Sas Maja

jászság 4-es csoport

A tábor képei a galériában érhetők el.