A Mecsek rejtett ékkövei

Túraklubunk ebben az évben Az érték a mérték projekthez kapcsolódott, vagyis olyan helyszíneket kerestünk fel, amelyeket felfedezésre várónak, a nyilvánosság elé tárni méltónak, s nem utolsó sorban nagyon értékesnek gondoltunk. Tanév- és projektzáró túránk a Mecsekbe vezetett. Minden résztvevő egy idézetet kapott (igen kedves Olvasók, lehet tippelni): „A patakban két gyermek fürdik, egy fiú meg egy lány. Nem illik tán, hogy együtt fürdenek, de ők ezt nem tudják. A fiú hét esztendős, a lány két évvel fiatalabb”… igen, bizonyára sokan tudják, hogy az egyik legismertebb ifjúsági regényünk  két főszereplőjéről van szó: Gergőről és Vicuskáról. S innen már azt is tudjuk, hogy az Egri csillagok kezdősorait kaptuk rejtvényként. Többeknek volt könnyű a feladvány s az sem volt számunkra ismeretlen tény, hogy Ziegler Géza néven születő nagy írónkat Gárdonyi Géza néven tanultuk meg a suliban. De azt már jóval kevesebben tudtuk, hogy a kötelező irodalomként ismert, fiataloknak(?) szóló regény azon a helyszínen kezdődik, ahova épp ellátogattunk: a Mecseki dombok között megbúvó, gyönyörű természeti környezetben, a Máré vára melletti erdőben.

Mivel értékeket kerestünk most is, mint egész tanévben, így a túraklubunk szombati kirándulására három helyszínt és látnivalót fűztünk fel: Mánfán a környék legrégibb templomát, a mánfai Árpád-kori templomot néztük meg, majd a Máré várhoz vezetett utunk, nem hagytuk ki a Gergely és Éva forrást sem. Hazafelé pedig Sikondai tavat jártunk körbe.

Az időjárás mindent megtett, hogy elrettentsen minket, de semmi nem akadályozhatta meg a jókedvű, hangulatos, értékeket megmutató kirándulásunk megvalósulását.

A túra klubnak köszönhetően már sokadszor vágtunk bele hasonló kalandokba, akár esik, akár fúj. A mostani túrán sűrűn borították az eget szürke felhők, többször ránk is szakadt az ég, de ez sem minket, sem a családtagjainkat nem riasztott vissza. Személy szerint nagyon élvezem azokat a programokat, amelyen hozzátartozóink is résztvehetnek, hiszen ilyenkor úgy érzem, hogy még jobban megismerhetem a társaimat. Szeretem, hogy mindenki olyan közvetlen a többiekkel és örülök, hogy ilyen lehetőség viszonylag sokszor adódik. Ilyenkor jövök rá, hogy mennyire igaz, miszerint mi egy nagy-nagy család vagyunk.

Szerencsénkre aszfaltozott út vezetett a Máré-várhoz, így könnyedén följutottunk a hegy tetejére. Már csak a látványért is érdemes volt megtenni az utat, azonban nagy érdeklődéssel hallgattuk a róla szóló történeteket, és néztük a vele kapcsolatos filmeket is.

Mint mindenkinek, a lefelé vezető út nekünk is kevesebbnek tűnt, annak ellenére is, hogy közben újfent eleredt az eső.

A sikondai horgász és szabadidő tónál tett sétánkon megcsodálhattuk a tavat körbe ölelő fákat, az irigylésre méltó kilátással rendelkező nyaralókat és a vízen úszkáló kacsa családot is. Komótosan haladtunk a tó mellett, majd a közepén lévő kis szigetről is körbe néztünk, megbeszéltük, hogy a nyáron is új helyeket fedezünk fel Túraklubunkkal, jövőre pedig már a környezettudatosságot szem előtt tartva határozzuk meg úticéljainkat. A hazautunk csöndesen telt. Mindannyian fáradtak és kimerültek voltunk, de úgy gondolom, hogy bármelyikünk vonakodás nélkül újra átélné a mai napot minden pillanatával együtt. Túránk képeit a Galériában osztottuk meg.

Sármány Enikő és Pretz Jázmin

Az elmúlt félévben somogyi, és egy kicsit baranyai értékek nyomában is jártunk az Érték a mérték című projekt keretében. Kisebb kirándulást tettünk a Gölle mellett található uzdpusztai kápolnához, ami még romos állapotában is impozáns látványt nyújt, és helyi önkéntesek a környezetét rendbe tették. Szintén egy rövidebb túra volt a Somogyfajsz mellett található rétekre, amik a Boronka-melléki Tájvédelmi Körzethez tartoznak. A Kardosfa-Visnyeszéplak közötti hosszabb túránkon a Zselic erdeivel, eltűnt falvakkal, a somogyi betyárvilággal és egy ökofalu életével is megismerkedtünk. Az év utolsó túráján egy ritkaságszámba menően jó állapotban megmaradt Árpád-kori templomot néztünk meg Mánfán, majd egy erdei séta közben megtekintettük a méltán a Mecsek rejtett ékkövének hívott Máré várat. Máré vár látogatása során pedig képzeletben egészen Gárdonyi Géza Egri csillagok című regényéig kalandoztunk. Az idei év jól sikerült szerintem, és azt hiszem a következőkben is érdekes, értékes helyszíneket fogunk együtt felfedezni és megismerni.