
Készen a helyes közlekedésre
2025. július 24-én megtartottam az előadásom a „Vigyázz, kész, vezess!” pályázat keretében a Kaposvár 3-as csoport tagjainak, akiknek ezen a héten volt az úszótáboruk. Én egy kicsit különlegesebb témát választottam, mivel mindenki úgyis a közúti közlekedésről ad elő, ami persze sosem baj, mert szinte kifogyhatatlan téma, de inkább otthonosabb témát választva a vasúti átjárók kialakításáról, azok megközelítéséről és a teendőkről beszéltem, hogy mi van akkor, ha az útátjárót fedező nem működik. A témát fontosnak tartottam, mivel 2020-ban 5477 vasúti átjáró volt Magyarországon, valamint 2019-ben 1571 vonatnak volt része valamilyen formában gázolásos balesetben, ami nagyon soknak számít.
Az előadás elején kitértem arra, hogy hol találkozunk a napi közlekedés során vasúti pályával, valamint megemlítettem, hogy vasútállomásokon hogy kell közlekedni, ha valaki a vonatjához szeretne eljutni, de nincs különszintű (alul- vagy felüljáró) átkelési lehetőség. Ezután beszéltem arról, hogy a közút felől milyen táblák vannak elhelyezve, és ezt követően ismertettem a különböző átjárókat kialakításuk és működésük szerint, például, hogy félsorompós átjárónál mikor indul meg lefelé a csapórúd, miután megjelent a villogó piros fény. Az előadás végéhez közeledve kitértem kicsit a felsővezeték veszélyeire, mivel évente több hír is szokott lenni arról, hogy fiatalok a vasútállomáson álló teherkocsikra vagy akár mozdonyokra felmászva olyan közel kerülnek a felsővezetékhez, hogy áthúz rajtuk a 25kV, maradandó sérülést vagy akár halált okozva. A prezentációt azzal zártam, hogy miért ne menjenek ki a vonat elé, beleértve a késéseket, a gyászt, a mozdonyszemélyzet életének tönkretételét. A vasárnapi ebéd megvár, de a vonat nem fog tudni megállni!
Köszönöm szépen a Csányi Alapítványnak, hogy támogattak abban, hogy a pályázatot elnyerhessem, valamint megszerezzem a jogosítványomat is.
Dausek Nándor
Kaposvár 2-es csoport