Környezeti felelősség és kritikus gondolkodás

Környezeti felelősség és kritikus gondolkodás

„A klímaváltozás napjaink egyik legösszetettebb és legsürgetőbb globális kihívása, amely nem csupán természettudományos, hanem társadalmi, gazdasági és erkölcsi kérdéseket is felvet. Az oktatás kulcsszerepet játszik abban, hogy a fiatal generációk ne csupán megértsék a jelenség hátterét, hanem képesek legyenek felelősen gondolkodni és cselekedni a jövő érdekében. A környezeti nevelés célja ezért túlmutat a puszta ismeretátadáson: értékrendet formál, kritikus szemléletet alakít, és megerősíti a tanulókban azt a meggyőződést, hogy mindannyian részesei és alakítói vagyunk a Föld jövőjének. A mai napon (október 28-án) a Pécs 1-es és Pécs 3-as csoportok e témakör feldolgozását vizsgálták másik szemszögből, hiszen a kritikai gondolkodás projekt keretében már megkezdték annak feltárását..” Bálint-Orsós Andrea, mentor Pécs 3-as csoport

„A foglalkozás célja volt, hogy a diákok megértsék a klímaváltozás társadalmi, gazdasági és etikai vonatkozásait, valamint felismerjék az egyéni és közösségi felelősség szerepét a környezetvédelemben. A nap elején rövid beszélgetéssel aktiváltuk a tanulók előzetes ismereteit a globális felmelegedésről, majd megtekintettük a Hülyeség kora című dokumentum-játékfilmet. A diákok megfigyelési szempontokat kaptak (pl. „Milyen emberi döntések vezettek a bemutatott helyzetekhez?”, „Milyen következményekkel jártak ezek a döntések?”), majd megbeszéltük a látottakat. A feldolgozás során a tanulókkal közösen értelmeztük a film üzenetét: a jövő generációi szemében a mai társadalom „hülyesége” abban áll, hogy a tudományos bizonyítékok ellenére sem cselekszünk elég gyorsan a bolygó megmentéséért. A filmben bemutatott legégetőbb környezeti problémák (fosszilis energiahordozók gátlástalan felhasználása, a globális klímaváltozásból fakadó extrém időjárási események, gleccserek olvadása stb.) okainak feltárása után, az órák végén vitáztunk arról, mit tehet egyéni és közösségi szinten az ember a környezeti katasztrófa megelőzése érdekében. Az órák célja nemcsak a film megértése volt, hanem a kritikus gondolkodás és a felelős állampolgári attitűd fejlesztése is.” Dr. Wilhelm Zoltán PhD, MSc, Habil. fejlesztő

A természettudományos projekt életképei a Galériában megtekinthetők.