Kalandok Erdélyben

Nagy útra indultak a  kaposvári és a mohácsi fiatalok július 10-én vasárnap reggel. Erdélybe ment táborozni a 12. osztályosokból álló csapat, hogy közelebbről is megismerje ennek a különleges és gyönyörű vidéknek a történetetét és csodálatos tájait. Az első napon Aradon csatlakozott hozzánk az idegenvezetőnk Magyari Vass István, aki sok érdekes dolgot elmondott Romániáról és Erdélyről. Aradon leróttuk tiszteletünk az Aradi Vértanúk emlékhelyénél és közösen egy koszorút helyeztünk el. Este pedig egy fantasztikus élménnyel lettünk gazdagabbak, látogatást tettünk Vajdahunyad várában. Az építmény kívül és belül is lenyűgöző, bejártuk minden zegét zugát, és gyönyörködtünk a csodás várban, amelynek a tetejéről elképesztő panoráma tárult elénk.

Az első nap után még rengeteg izgalmas program és élmény várt ránk. Túra Tordán, kürtőskalács készítés Korondon, gyaloglás Gyulafehérváron, séta Segesváron…  Emellett pedig gyönyörű tájakat láttunk a buszból is, maga az utazás is nagyon látványos volt, nem győztünk álmélkodni a vadregényes vidék ezer arcán.

Többfelé túráztunk az egy hét alatt. A parajdi sószorosban közelről lehetett megnézni hogyan csapódik ki a só a vízből. A bátrabbak meg is kóstolhatták és iszappal is bekenhették magukat. A Békás szorosban az úttesten jöttünk végig a gigantikus méretű sziklák között, amelyeknek lenyűgöző látványán mindenki elámult. A Tordai hasadék próbára tette az ügyességünket, a csúszós sziklákon nagyon kellett figyelni és a függőhidakon is izgalmas volt az átkelés. Az utolsó szakaszon, ahol ugyancsak kellett kapaszkodni a sziklákhoz erősített drótokba,  már csak a legbátrabbak keltek át. Utaztunk traktoron is, megnéztünk egy vízesést, felmentünk egy kilátóba és le is mentünk, mégpedig a tordai sóbányába, melynek 13 emeletnyi mélysége döbbenetes látványt nyújtott.

Gyulafehérváron és Segesváron is sokat sétáltunk, mindkettő település lenyűgözősen szép. Érdekes volt azokon a helyeken járni, ahol életre kel a történelem és láthatóvá válik  az elmúlt évszázadok történéseinek lenyomata.

Korondon hatalmas lelkesedéssel vetettük bele magunkat a kürtőskalács sütésbe. A tésztát ugyan készen kaptuk, de a nyújtást, a tekerést és végül a sütést is mi végeztük el. A fiúk, lányok és a mentorok is sürögtek forogtak, szabad tűzön pirultak kalácsok, melyeknek fenséges illata betöltötte a kis udvart. Volt, akinek annyira megtetszett a munka, hogy kettőt hármat is készített a finom édességből. Végül pedig elégedetten fogyasztottuk el a saját kezűleg készített hagyományos finomságot.

„A pandémia miatt  várni kellett az erdélyi táborra, de két év  kihagyás után idén végre elmehettünk erre az utazásra. Hozzám határozottan közel áll ez a vidék ezért már nagyon vártam a tábort. Az idegenvezetésnek köszönhetően rengeteg új információval gazdagodtam, emellett lehetőségem nyílt történelemi tudásom bizonyítására is hiszen idegenvezetőnk kérdéseire szinte mindig tudtam a választ. A helyiek kedvessége és közvetlensége még jobb hangulatúvá varázsolta utunkat. Személyes kedvencem a tordai túránk volt, ahol a csúszós sziklák megmászása embert próbáló feladatnak bizonyult. Hatalmas adrenalin löketet kaptam és a csodás táj kárpótolta minden erőfeszítésemet. A tábornak csapatépítő ereje volt,  a közös küzdelem élményekkel párosult, amelyeket megalapozták az esti beszélgetéseket és a hangulatot. Remélem lehetőségem lesz a közeljövőben is eljutni Erdélybe.”

Trixler Zsófia, Kaposvár 1-es csoport

„Erdélyben töltöttük az idei évi tábort, ahol rengeteg élménnyel gazdagodtam. Ha választanom kellene, kiemelném a finom ételeket, amelyeket utunk során ehettünk és a mezőgazdasággal kapcsolatos programokat.
A mezőgazdasággal kapcsolatos programok a szakmámhoz és egyben szívemhez is kötődnek, mivel sokat dolgozom ezen a területen és az agráriumban képzelem el a jövőmet is.  Nagyon élvezetes program volt számomra, a gyergyószentmiklósi Caritas Vidékfejlesztés sajtműhelye, illetve az egész telep működésének  bemutatása. Itt elmagyarázták hogyan készítik a tejtermékeket, sajtokat, joghurtot, túrót és meg is kóstolhattuk a tejből készült finomságokat. Az biztos, hogy ezeknek a kézműves termékeknek egészen más az íze, mint a tömeggyártásban készült, bolti áruknak, sokkal ízletesebbek és finomabbak. Rengeteg új kifejezést is tanultam a látogatásunk alatt és megismertem az erdélyi gazdálkodási technológiák egyikét is.”

Benczenleitner Szebasztián, Mohács

„Az idei nyári táborban rengeteg progamon vehettünk részt és egyúttal nagyon sokat is tanultunk. Az igazán közvetlen túravezetőnk ügyelt arra, hogy a művelődés és a szórakozás tökéletes egyensúlyba legyen az egy hét alatt. Az étel és a vendéglátás elképesztő volt, mindenhol nagyon kedvesen fogadtak minket és nagyszerű fogásokkal várták az éhes csapatot. Megkóstolhattuk a hagyományos csorba levest, de ehettünk borjúpörköltet és igazi házi almáspitét is. Nekem Segesvár meglátogatása tetszett a legjobban, érdekes volt, hogy ezen a településen mennyire odafigyelnek a hagyományok megőrzésére és a tradicionális életvitel népszerűsítésére. Nagyon szép volt a belváros, a számos régi épülettel, a kockakövekkel és a rengeteg virággal az ablakokban.”

Lichtenberger Marcell, Mohács

Erdélyi tárborunkból élményekkel megpakolva, kicsit fáradtan, de jó hangulatban tért haza a kaposvári és a mohácsi csapat. Köszönet a Csányi Alapítványak, hogy részünk lehetett ebben a fantasztikus utazásban.

Az utazásról készül fotók a galériában megtenkinthetők.