Költészet és művészet a Tiszáról

Költészet és művészet a Tiszáról

A Szeged 1-es és a Szeged 3-as csoportok közös Tisza projektjének keretein belül március 13-án a művészeté és a költészeté volt a főszerep.

A vírushelyzet miatt ezúttal online foglalkozást tartottunk. A nap első felében a matematika órán, a hatodikos témakörön belül az arányossággal, és a szerkesztéssel foglalkoztunk. A témához szorosan kapcsolható a bűvös aranymetszés szabálya, amely úgy szól, hogy egy szakaszt két részre osztva a kisebb rész úgy aránylik a nagyobb részhez, ahogy a nagyobbik az egészhez. A matematikában nagyon sokszor találkozunk ezzel a harmóniát és tökéletességet sugalló aránnyal (pl.: ötszögátlóinak metszete, aranytéglalap, Fibonacci sorozat), de sűrűn előfordul a természetben (pl.: csigavonal, napraforgó tényárján a magok elhelyezkedése, egyes növények levelének száron való elhelyezkedése, az emberi testen az ujjpercek aránya), de nagy előszeretettel használják az építészetben (pl. piramisok) és a művészetekben (pl.: Leonardo de Vinci: Mona Lisa) is. Az órán a látványos bemutatókhoz a MozaWeb videótárát, a 3D-s animációit, a Youtobe-on fellelhető videóanyagokat használtuk, a táblát pedig a Google Jamboard program helyettesítette.

Miután a matematikáról áttértünk a művészetekre és a költészetre, a hatodikos diákok lehetőséget kaptak, hogy bemutathassák a mai napra készített, Tiszával kapcsolatos munkáikat. Hallhattunk saját verseket, láthattunk festményt, rajzokat és volt aki PPT-vel lepett meg bennünket. A témára hangolódva vártuk az egyetemisták bejelentkezését, akik folytatták az interaktív foglalkozást a témában.”  Szabóné André Piroska, matematika tanár és mentor

„Izgatottan vártuk, hogy milyen lesz egy projektnapot online megtartani. Előzetes terveinket alakítani kellett a helyzetnek megfelelően. A művészet sok ágát érinteni akartuk, ezért a különböző ágakat felosztottuk egymás között. Először a festészetet elemeztük részletesebben, hogy miként is hatott a Tisza oly sok művészre. A gyerekek megismerkedtek irányzatokkal, alkotókkal és konkrét művekkel is. Ezután verset elemeztünk és nagy költőink munkáiról ejtettünk pár szót. A szobrok és folyóiratok sem maradhattak ki előadásunkból. Két érdekes feladatot is kaptak a gyerekek. Először a költő fejével gondolkozva ki kellett találniuk, hogy az adott verssorok végén 3 lehetőség közül melyik illik oda a leginkább költői szempontból. Ezt hibátlanul meg is oldották, így bátran álltunk neki a saját vers írásának. Eredetileg élőben írtak volna közösen egy verset, amit egy nagyobb papírra rögzítettünk volna és díszítettek volna ki saját ízlésük szerint. Online azonban ebből annyit tudtunk megvalósítani, hogy a fontos tulajdonságokat, mellékneveket ők találták ki egy hiányosan előre megírt vershez. A végeredmény teljesen megállta a helyét, lelkesen és ügyesen alkottak. A végén nem maradhatott el a már hagyománynak számító Kahoot kvíz sem. Reméljük következő alkalommal már élőben találkozhatunk a gyerekekkel.” Sebők Marcell, a Szegedi Tudományegyetem magyar-történelem szakos hallgatója

További képek a GALÉRIÁBAN láthatók.