Önkéntes nyelvtanárként Berlinben

Önkéntes nyelvtanárként Berlinben

Önkéntesként vehettem részt az egyhetes berlini úton, ahol az Alapítvány kíváló németes fiataljait kísérhettem, ismerhettem meg más „hétköznapi” oldalukról, mindezt egy fantasztikus városban, Európa multikulti fővárosában.

A gyerekek olyan közegben hallhatták az általuk tanult német nyelvet, ami nyelvtanári füllel is a legszebb a könyvekből ismerős „Hochdeutsch”. Hatalmas előnyt jelentett számukra, hogy a GLS Nyelviskola tanárai ezt a nyelvi dialektust használva (hisz anyanyelvükről van szó) hallhatták és tapasztalhatták meg. A „szép német” itt még az utcán is „fület szúrt”.

Hatalmas élmény volt látni, ahogy szorgalmasan készítik a feladott házi feladatot másnapra, amely volt, hogy interjú, volt hogy projekt készítése volt. Nyelvtanulási szempontból a kommunikatív nyelvoktatás legjobban hasznosítható eszközeivel foglalkoztak fiataljainkkal. Az őket tanító tanárok nem csak a nyelvet, hanem Berlint és a város történelmét, kultúráját, hétköznapi oldalát is feldolgozták, mindezt humorosan, adott helyen kellő komolysággal, mégis a legfontosabb eszközzel a motiváltság és kíváncsiság fenntartásával.

Ennek következménye, hogy nem volt olyan tanuló, aki ne szívesen vett volna részt a tanórákon vagy ne jókedvvel indult volna minden nap a kötelező órájára.

A délutáni programok tekintetében pedig túlzás nélkül állíthatom, hogy maximális kihasználtságra törekedett a csoport mentora Bartal-Kovács Judit. Ebben az egy hétben mindenkinek jutott „kedvenc program” és természetesen a jól megérdemelt szabad idő.

A gyerekek szempontjából különösen jónak tartom, hogy a közös programokat a helyi közlekedési eszközöket használva tudtuk megélni, hiszen egy idegen kultúra és a szokások akkor vállnak érezhetővé, ha picit betekinthetünk az ottani emberek mindennapjaiba. A közös metrózások, buszozások, vonatozások és villamosozások, mind-mind színterei voltak a berlini hétköznapi ember „bőrébe bújásának. Nem egyszer fordult elő, hogy cinkosan összemosolyogtunk egy-egy német nyelvű beszélgetést hallván. Tanárként a legnagyobb öröm, mikor a gyerek maga mondja el, amit megértett és a szemében ott a csillogás, hogy „megy ez”.

Önkéntesként és a gyerekeket kísérő nyelvtanárként bátran állíthatom, hogy mind nyelvileg, mind kulturális és szociokulturális szempontból a berlini kirándulás rendkívül sokat adott a gyerekeknek.

Bagány Márta – német nyelvtanár, Pécs