Augsburg – nyelvi tábor 2022

„Az Alapítvány legügyesebb németes tanulói, 21 diák, akik sikeresen teljesítették az egész éven átívelő, öt fordulóból álló német nyelvi versenyt, részt vehettek egy egyhetes német nyelvtanfolyamon az augsburgi ADK Nyelviskolában. Különösen nagy öröm ez mindannyiunknak, hiszen mióta a pandémia három évvel ezelőtt a feje tetejére borította a világot, most szállhattunk először repülőre és jöhettünk újra Németországba. Vasárnap délután három órára már Münchenbe értünk, ahonnan a tökéletes szervezésnek köszönhetően hamar Augsburgba értünk. Mindenki izgatottan várta, a hétfői első német órát és azt, hogy minél jobban megismerhesse a vendéglátó családját és a várost.

Hétfőn reggel kilenc órakor kezdődtek a nyelvórák, amikre már mind nagyon kíváncsiak voltunk. Két csoportra lettünk osztva és megkezdhettük nyelvtudásunk bővítését német anyanyelvű tanáraink vezetésével. Már az első órák nagyon tartalmasak és izgalmasak voltak. Együtt ebédeltünk és jókat beszélgettünk, majd egy barátságos bowling meccset játszottunk a Bob’s Rock & Bowlban. Az estét a vendégfogadó családjaink körében pihenéssel töltöttük. Kedden délelőtt interaktív feladatokkal bővíthettük a szókincsünket a nyelvórákon és még a nyelvtanunkat is fejlesztettük: a múlt időt, pontosabban a befejezett jelent, gyakoroltuk. Ebéd után pedig bevettük az óvárost és megnéztük a Városháza arany termét, valamint a Fuggerei-t. A városnézés során többek között azt is megtudtuk, hogy Augsburg római kori város és akkori nevét, az Augusta Windelicorum-ot, Augustus császártól kapta. Továbbá azt is elárulta nekünk idegenvezetőnk, Andrea Keller, hogy a Fugerei, egy jelenleg is működő szociális intézmény, amit Jakob Fugger alapított, hogy segítséget nyújtson és lakhatást biztosítson az elszegényedett, katolikus, augsburgi lakosoknak. Miután ennyi új ismeretet szereztünk egy kicsit a City-Galerie bevásárló központban nézelődtünk, majd haza indultunk vacsorázni vendégfogadó családjainkhoz. A szerdai német órák után a Textil és Iparmúzeumba vitt az utunk. Itt szárnyalhatott a kreativitásunk és szitanyomással magunk díszíthettünk egy-egy vászontáskát. Miután a szebbnél-szebb minták a táskákra kerültek, körbe vezettek minket a múzeumban. Tárlatvezetőnk elmesélte nekünk, milyen fontos szerepe volt az 1500-as években Augsburgnak a textilkereskedelemben és elárulta, hogy a gyár még ma is készít ruhadarabokat művészeknek. A napot egy közös vacsorával zártuk, amit egy hangulatos sörkertben fogyasztottunk el. A csütörtöki órákon is rengeteget tanultunk. Ebéd után, a napfényes időt kihasználva, csónakáztunk egyet Augsburg egyik legromantikusabb parkjában. Pénteken voltak az utolsó nyelvóráink, amik végén mindenki kapott egy-egy szuper mini társast vagy kártyajátékot, amiket már aznap kipróbáltunk. Ebéd után megnéztük együtt a helyi dómot, végül pedig még többet tudhattunk meg a Fugger családról és a középkori kereskedelemről a Fugger & Welser Élménymúzeumban. A napot közös pizzázással zártuk. Szombaton vonatra szálltunk és Nürnbergbe utaztunk, ahol gyönyörködtünk az óvárosban és felfedeztük a várat, ahonnan csodálatos kilátás nyílt az egész városra. Egy barátságos bajor étteremben helyi specialitásokat kóstolhattunk meg. A kiadós ebéd után egy olyan szabad téri múzeumba mentünk, ahol a különböző érzékszerveinket tették próbára a kiállított játékok. Miután vissza vonatoztunk Augsburgba még egy szép estét töltöttünk a vendéglátóinkkal. Vasárnap délelőtt elbúcsúztunk a vendégfogadó családoktól, majd együtt indultunk a müncheni reptérre. Kis késéssel ugyan, de szerencsésen megérkeztünk Budapestre. Rengeteg élménnyel gazdagodtunk és sokat tanultunk. Köszönjük szépen, vielen Dank!” Bogdán Mária Eszter, Nagybajom 1-es csoport

„Nagyon jól éreztem magam ezalatt az egy hét alatt. Rengeteget fejlődött a német tudásom. Nagyon jó hangulatban teltek az órák.  Máskor is szívesen visszajönnék ebbe a városba és ehhez a kedves családhoz.” Sándor Laura, Nagybajom 1-es csoport

„Ez az egy hét meghatározó szerepet játszott az életemben, hiszen régóta nagy álmom volt, hogy a német nyelvtudásomat fel tudjam használni ilyen módon. Minden pillanatát élveztem. Örülök, hogy ilyen kedves családdal ismerkedhettem meg és egy remek közösséggel lehettem együtt. Remélem adódni fog még lehetőségem, hogy visszajöjjek Augsburgba.” Völfinger Rebeka, Nagybajom 1-es csoport

„Először voltam életemben külföldön és először is repültem. Az út nagyon jó élmény marad a számomra, nagyon élveztem az egészet. Németországon belül Augsburgban voltunk, a 3. legnagyobb városban, Bayernben. Családoknál voltunk elszállásolva, az én szálásadóm remekül főzött és nagyon kedves is volt. Este a vacsoránál sokat beszélgettünk és ezzel sokat fejlődött a nyelvtudásom. A programok délután nagyon jók és változatosak voltak. Az egyik nap elmentünk Nürnbergbe és megnéztünk a várat. Nagy séta volt a várig, de megérte a látványért. Délelőtt nyelviskolába jártunk, ahol egy német anyanyelvű tanár tanított minket. Jól éreztem magam az órákon, mindig hamar elment a tanítási idő. A mentorok nagyon sokat segítettek nekünk, ha valamit nem értettünk, szívesen fordítottak, fáradhatatlanok voltak az egész tábor alatt. A kis-mentor segíttette a mentorok munkáját és nekünk is mindig segített. Jövőre is szívesen elmennék. Mindent köszönök!” Horváth Ferenc, Jászság 3-as csoport

„Nekem nagyon tetszett a németországi tábor, mert rengeteg jó élményt, tapasztalatot, új barátokat és nyelvi tudást kaptam ez alatt a hét alatt. 16 évesen először szálltam repülőre ami nagyon izgalmas de egyben félelmetes is volt! Nagyon szépen köszönöm a lehetőséget hogy kijuthattam külföldre a rengeteg programot és jó kedvet a mentoroknak!” Juhász Lídia Boglárka Jászság, 3-as csoport

„Nagy utazásunk megkezdése előtt mindenki üdén és frissen állt a reptéren, és várta a becsekkolást, ezt követően nem sokkal következhetett a sokak számára első repülés. Megérkezésünk után rácsodálkoztunk a különbségekre ami Magyarország és Németország között van, legyen szó a reptér, illetve nagyobb nyitott terek elrendezéséről, a helyek nagyságáról, vagy a helyszínek tisztaságágáról. Este megismertük a családokat, akik nagy szeretettel fogadtak minket majd másnap kezdetét vette az egy hetes nyelvtanfolyam. Az iskola után  minden nap színes programokban vehettünk részt. Textilmúzeumban jártunk, megnéztük a városházát és csónakáztunk is. Szombaton átvonatoztunk Nürnbergbe ahol megnéztük a várat, majd egy „illúzió” játszótéren töltöttük a maradék időnket. Hazautunk előtt elbúcsúztunk a minket fogadó családoktól illetve Budapesten Csányis társainktól. Köszönjük az Alapítványnak, a mentoroknak és kis-mentoroknak a munkát, illetve hogy színesebbnél színesebb programokkal gazdagítottak minket egész héten.” Varga Izabella, Zsagár Alexandra és Pál Rajmund, Pécs 2-es csoport.

„Még sosem repültem életemben, ezért izgultam a tábor előtt. Miután megismertük a családokat nagyon örültem, mert kedvesek voltak és megértettem őket. A délelőtti tanórák nem voltak megterhelőek, így a délutáni programokat tudtuk élvezni. A vasárnapot, a hazautazás napját vártam a legkevésbé. Jövőre is szeretnék eljönni, köszönöm az élményeket!” Skutera Ferenc Donát, Mohács 3-as csoport

„Amikor megtudtuk, hogy az idei német nyelvi verseny jutalma egy augsburgi tanulmányút, izgatottan vártuk az eredményt. Örömmel láttam saját és társaim nevét a jól teljesítők között. Mindannyian boldogan és kis izgulással készültünk erre a sok programmal teli hétre. Az út napján kicsit korán kellett kelnünk ugyan, de megérte a fáradság, mert már a reptérre szállító buszon jókedvvel vártuk az utat. Nagyon boldogan gyűltünk össze a reptéren. Sokaknak ez az út volt az első alkalom, hogy repülőgépre ültek. Mindenkinek nagy élmény volt. Az miatt is boldogok voltunk, hogy az Alapítvány tagjai a koronavírus évei után újra utazhattak. Kisebb csoportokban német családoknál voltunk elszállásolva. A szállást adó családokat mindannyian megszerettük. A hétköznapokon délelőttönként egy Augsburg központjában található nyelviskolában voltunk. Véleményem szerint táborvezetőnk, Gergő bácsi, nagyon jó helyet talált arra, hogy külföldi utunk során, iskolai keretek között gyakorolhassuk a német nyelvet. Naponta jó élményekkel és sok tudással gazdagodtam az iskolában. A tanárnőnk nagyon szimpatikus és kedves volt, az órai feladatokat is rendkívül élveztük, hiszen azok mindegyike játékos és könnyen értelmezhető volt. Mentoraink, Sasa, Erika néni és Gergő bácsi, valamint kis-mentorunk Eszti is törekedtek arra, hogy az iskolai órák után mindig választékosak legyenek az ebédeink. Mindig többféle étel közül választhattunk. A vacsoráról általában a vendéglátó családok gondoskodtak. Nagyon tetszett, hogy sokszor nemzetiségi ételeket ettünk. Délutánonként színes programokon vettünk részt. Az első nap bowlingozni és biliárdozni mentünk. Ez a délután arra is jó volt, hogy feloldódjunk. Egy alkalommal csónakázni mentünk egy Augsburghoz közeli vendéglátó helyre. A csónakázás előtt megebédeltünk a tó melletti étteremben. Helyi specialitásokat ettünk. Mindannyian örömmel kísérleteztünk a számunkra kissé ismeretlen ételekkel. Jóllakottan ültünk be a csónakokba, amikből egy gyönyörű természeti közeget csodálhattunk. A helyi boltokat is volt időnk felfedezni és az Alapítványtól kapott ösztöndíjunkat is költhettük. Nagyon élveztük a közös vacsorákat is, ahol mindig volt idő a jókedvű beszélgetésekre. Szombaton Nürnbergbe utaztunk. Szerintem ez a kirándulás mindenkinek meghatározó élményt nyújtott, mivel ez a város egy igazi ékszerdoboz, tele templomokkal, tornyokkal, hidakkal, folyókkal. A város történelméről sokat megtudhattunk a szemet gyönyörködtető Nürnbergi várban. Itt még a vár kilátótornyának legtetejére is felmentünk és ezt jól tettük, mert csodálatos látvány tárult a szemünk elé. Nagyon jól éreztük magunkat egész héten és sokat tanultunk nyelvről, kultúráról, városismeretről. Sok élményt kaptunk az idegenvezetésen is, ahol egy kedves magyar hölgy Keller Andrea vezetett körbe minket Augsburg nevezetességein. A múzeumoknak széles palettája megtalálható itt. Mi is voltunk néhányban, még a textilfestést is kipróbálhattuk. Sokat gazdagodtam ezen az úton, ezáltal fejlődtem is, szívesen visszatérnék még.” Sipos Levente Örs, Kaposvár 1-es csoport