Szegediek Erdélyben

Erdélyi történelmi és honismereti tábor június 20-26.

Első nap: Megérkeztünk Csíkszeredába

Ma reggel 7 órakor indultunk a szegedi közösségi háztól. Hosszú és élményekben dús úton szemünkkel pásztáztuk a lélegzetelállító erdélyi tájat. Megérkezésünket követően Csíkszereda egyik színvonalas éttermében vacsoráztunk meg. Már az első este alkalmunk volt megkóstolni a jellegzetes helyi ételeket, melyek nagyon ízlettek. Az este elkövetkezendő részében elfoglaltuk szállásunkat és utána már a pihenésé volt a főszerep.

Sebők Marcell, Feil Gergő Szeged 1

Második nap: Lent a bányában

Egy finom reggeli után ellátogattunk egy több száz éves sóbányába Parajdra. Út közben részesei lehettünk a híres erdélyi kirakódóvásárok egyikének Korondon. Nagyon meglepődtünk, amikor a sóbányában nem egy szokványos sókristályos kép tárult elénk, hanem egy földalatti kalandváros. Parajdról ebéd után Szovátára, a gyönyörű és lélekzetelállító Medve-tóhoz mentünk, melyet körbesétáltunk. Később útba ejtettük Tamási Áron szülőházát, mely Farkaslakán van. Itt egy kisebb bemutatón vehettünk részt, ahol a tárlatvezető ízes beszédére mindenki felfigyelt. E tartalmas nap végén megvacsoráztunk és visszatértünk szállásunkra.

Somogyi Márk, Lakatos Patrik Szeged 1

Harmadik nap: Látnivalók Csíkszeredában

A mai napot Csíkszereda és környéke nevezetességeinek megtekintésével töltöttük. Reggeli után a busz elvitt minket Csíksomlyóra, ahol megcsodáltuk a híres templomot, ami a magyarság egyik jelképe. A csíksomlyói búcsú a világ bármelyik részén élő magyarok fontos, az összetertozást jelképező eseménye. Ezt követően elsétáltunk a csíkszeredai Márton Áron Gimnáziumba. Sok híresség mellett itt végezte tanulmányait Piroska (néni) is. A gyönyörű, szecessziós stílusú épületben az igazgató úr vezetett végig minket és mesélt sok érdekességet az iskola történetéről. A napot gömbfocizással folytattuk. Bárki kipróbálhatta ezt az új, számomra eddig ismeretlen sportot. A nagy meleg ellenére is sokan éltek a lehetőséggel. A délután egy részét az uszodában töltöttünk, majd a Mikó várban látható Csontváry- és helytörténeti kiállítást tekintettük meg. Este a focié volt a főszerep: csoportjaink lelkesen szurkoltak a magyar csapatnak és az eredményes meccs után elégedetten tértünk vissza a szállásra.

Baloghné Tóth Szilvia önkéntes

Negyedik nap: Békás szoros és Gyilkos-tó

A reggeli után elindultunk és már a szerpentines utakon is élvezhettük a hegyek gyönyörű látványát. A völgyön  sebesen átfutó Békás patak olyan hatalmas turisztikai látványosság, amely minket is elkápráztatott. Egy hosszabb séta és egy finom, frissen sült kürtőskalács után a Gyilkos tavat tűztük ki következő célunkul, ahol eleinte nehézkesen, de bátran belevágtunk annak csónakkal való felfedezésébe. A tó érdekessége abban rejlik, hogy földcsuszamlás által keletkezett, és elzárta a patak útját, ezáltal víz alá került a völgy. A fenyők csonkjai még a mai napig láthatóak a vízben, kissé nyomasztó mégis szép látványt nyújt.
Egy ilyen izgalmas nap után örömmel várjuk a holnapi és az azt követő programokat is.

Benczúr Anna és Turuczki Szabolcs Szeged 2

Ötödik nap: Szent-Anna tó és Tusnádfürdő

A mai nap folyamán a reggeli után első utunk a Szent Anna tóhoz vezetett. Egy órás buszozás után a fotós csapat gyalog tette meg az út utolsó részét, míg a többiek busszal érkeztek meg a tóhoz, és körbejárták a tavat. Kis túrák közben számos apró élőlénnyel találkoztunk, de medvét sajnos nem láttunk, azonban a busszal utazók több szerencsével jártak: a tó túloldalán szemre vehettek egy példányt. A víz nagyon nagyon kellemes, a látvány pedig amit nyújtott lélegzetelállító volt. Ezután Tusnádfürdőn egy hangulatos kis vendéglőben fogyasztottuk el ebédünket, melyet egy pihentető wellneszezés követett. Következő megállónk Nyergestető volt, ahol az 1848-as forradalom székely hőseinek állított kopjafákat tekintettük meg. Ezután utunk az étterembe vezetett, ahol egy ízletes vacsorával vártak bennünket. Ennek befejeztével elindultunk medvelesre Tusnádfürdőre. Megérkezésünk után nem sokkal egy fiatal példány jelent meg, ami a tömeget figyelmen kívül hagyva heves lakmározásba kezdett. Vacsorája viszont nem tartott sokáig, mert egy idősebb nőstény tűnt fel három bocsával. A lakoma befejezte után mi is visszatértünk szállásunkra, és a fáradtság miatt hamar nyugovóra tértünk, hogy holnap újult erővel vágjunk neki a programoknak.

Varga Péter Bendegúz Szeged 2-es csoport

Hatodik nap: Ezeréves határ

Ma, az utolsó napon az Ezeréves Határ felé vettünk utunkat, ami a Gyimesi-völgy alsó kijáratánál fekszik. Mint azt megszokhattuk, a táj ismét elragadó élményt nyújtott, hiszen Csíki-havasok legpompásabb völgye tárult elénk. További érdekesség, hogy láthattuk a csángók földjét. A helyi lakosok szerint őseik a katonai szolgálat elől futottak erre az erdős vidékre. Az Ezeréves Határnál lévő Vasúttörténeti magángyűjteményben is jártunk, amit egy idős gyimesi úriember működtet csekély segítséggel, de annál nagyobb szenvedéllyel. Ezt tükrözi például az maréknyi föld, amit az anno 64 vármegyéből álló Magyarország mindegy egyes megyéjéből gyűjtött össze, vagy az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből maradt menetrend is. A legkeletibb vasúti őrház, ami őrizte a kincseket, még rejtett egy csodát, egy világháborús bunkert, ami többek között egy amerikai bombázó motoralkatrészét is őrizte a fegyverek és töltényhüvelyek mellett. Természetesen itt is, mint mindenhol a hét folyamán, csoporttársunk, Zsolti érdekes információval szolgált nekünk, amit ezúttal is köszönünk neki. A nap végén közösen ültünk össze és igazi erdélyi finomságot vacsoráztunk, a tetőpont egy székely zászlómintával díszített torta elfogyasztása volt, ami úgy gondolom méltó befejezése volt egy hihetetlenül izgalmas és érdekes történelmi tábornak, a sok érdekes program és a székely életérzéssel teli közeg felejthetetlenné tette ezt a kirándulást.

Faragó Brúnó, Gábor Bence, Szeged 1

A szegedi középiskolás csoportok nevében köszönjük az Alapítványnak a rengeteg élményt.

További fotókat a galériában talál.