Halbölcsők és madárfelhők

Október második hétvégéjén (október 10) a Kis-Sárrétre látogatott fotós csapatunk. A két napos túránk során a Biharugrai-halastavak és a Vátyoni puszta őszi élővilágát „kaptuk lencsevégre”.

Pénteken iskola után indultunk a hétvégi fotós kirándulásunkra, Biharugrára ahol a Bihari Madárvártában már vártak minket a szállásadóink.

A szobák elfoglalása és a csomagok lepakolása után egy izgalmas éjszakai túrára indultunk a közeli Zöldhalmi kilátóhoz. A kilátón töltött időben éberen hallgattuk a közeli Radványi-erdő szarvasainak a bőgését.

A Zöldhalmi tó csendjének és békéjének hangulatában indultunk vissza a Vártába, ahol a környék természeti- és kulturális értékeiről tartott Peti bácsi előadást.

Rövid alvás után, még napfelkelte előtt fényképezőgépeinkkel felszerelkezve indultunk el a szállásunk mögött található Sző-rét hajnali fényeinek és az ébredező élővilág megörökítésére.

Nagy örömünkre a hajnali madarászat és fotózás során a környékbeli szakembek számára is kuriózumnak tekintett madárpéldányt sikerült megtekintenünk és lefotóznunk. Egy albínó széncinegét sikerült rögzített madárhanggal becsalnunk a közelünkbe.

A korai fotózás, és a bőséges reggeli után a régi halgazdasági központba parkoltunk le autónkkal, majd a falu szélétől elindulva indultunk el a Biharugra-halastavak vadregényes töltésinek a felfedezésére.

Az első állomásunk a jelenleg lecsapolás alatt lévő Csík tó volt, ahol nagy kócsagok, szürke gémek, és partfutó madarak sokasága fogadott minket, utunk során a Cigány-telelők növény világát „kaptuk lencsevégre”.

A Csík tó „madárfelhőit” elhagyva a Ludas-tó mellett lévő Bodor házig gyalogoltunk, ahol egy rövid ebédszünet után kócsagokat és gémeket fotóztunk a szintén lecsapolás alatt lévő Ludas-tó befolyójánál.

Utunkat folytatva a Gazdák-tava mellett lévő kilátóig sétáltunk, ahol a Gazdák-tavában táplálkozó kis kárókatonák csoportjait örökítettük meg.

A Gazdák tavát elhagyva a Zöldhalmi tó halágyáig gyalogoltunk, érintve a Szilas-, Emlék-, Csík-tavak vadregényes környezetét.

A halastavakat elhagyva a halgazdaság központjához mentünk vissza, hogy autóba ülve megközelítsük a mai természetjárás második túra útvonalát, a Vátyoni tanösvényt.

A tanösvény tölgyerdővel tarkított tája után a közeli Zsadány Fancsikára mentünk, ahol Fried Ignácz 19. század elején épült immáron romos kastélyát tekintettük meg.

A kastély fotózása után a szállásunkra tértünk vissza. Egy kiadós vacsora után rengeteg élménnyel gazdagodva, természettől feltöltődve és a Kis-Sárrétet szívünkbe zárva indultunk haza Szegedre.

Köszönjük Balogh Lajos önkéntesünknek a hétvégi szakmai segítséget!

Benczúr Anna, Koza Attila, Turuczki Szabolcs, Berta Bence, Berta Luca, Nádudvari Nóri, Varga Péter és Mikics Péter mentor