Hóvirágok erdejében

„A mai nap (02. 26.) korán indultunk Alcsútra. Az utazás előtt a kapualjban Dixit kártyát húztunk és megfogalmaztunk egy szót, mely eszünkben jutott a képről. Ez segítette az egyéni utazásunkat. Az út hosszú volt, de közben gyönyörű tájakat szemléltünk. Megérkeztünk az Alcsúti Arborétum parkolójába, ahol kicsit beljebb megpillantottunk egy csomó hóvirágot. Egyik csoporttársunktól egy remek előadást hallhattunk, ami alapján kérdésekre válaszoltunk. Ezután megálltunk egy kastélyrom előtt nézelődni és pihenni. Tovább indultunk Lovasberény felé, ahol megnéztük a Cziráky kastélyt és a benne rendezett kiállítást. A kastély melletti angol park megmaradt fái között futkároztunk, fociztunk, hintáztunk a park legnagyobb fájára felerősített hintán. A kirándulás végén egy nagyon szép katolikus templomot néztünk meg.” – Faragó Hanna, Török Márk, Pászti Alex, Sz3-as csoport, 7. osztályos tanulók

„Az Alcsútdobozi Arborétum Hóvirágünnep rendezvényére látogattunk el szombaton (02. 26.). Alcsútdoboz Fejér megyében van, így már korán útnak indultunk. Egy csodás ösvényen sétáltunk végig, melyet kétoldalról tengernyi hóvirág szegélyezett. Török Fanni készült egy ismertetővel az arborétumról és készített egy kvízt is, mely a hely érdekességeiről és a hóvirágokról szólt. Megtudtuk, hogy az arborétum közel 40 hektár alapterületű és ebből 2,5 hektáron található az összefüggő hóvirágmező. Megtekintettük egy kastély maradványait és a mellette lévő, épen maradt román stílusban épült templomot.” – Sztancsik Tünde, Sz3-as csoport, 7. osztályos tanuló

„Az Alcsúti Arborétum minden tavasszal különleges látvánnyal fogadja az oda látogatókat. Az arborétum teljes területe megegyezik a József nádor által felépített klasszicista kastély angol parkjával. Ő volt az ország nádora, az első Habsburg, aki Magyarországon letelepedve birtokot szerzett. Az itt található növények és fák telepítése az 1820-as évekre tehető. A kiránduláson alkalmunk nyílt megtekinteni a 40 hektáros arborétum 2,5 hektáros összefüggő hóvirág mezejét és a kastély fennmaradt portikuszát. Az Alcsúti Arborétum növényzete a XIX. századi növénytelepítés eredményeként egy 540 fajból álló fás növénygyűjtemény. Az angolparkot schönbrunni kertépítőmesterrel, Tost Károllyal terveztette. A legszebb és legidősebb példányai között platánok, török mogyorók, tulipánok, vasfák, vérbükkök, mocsárciprusok, jegenyefenyők, és japánakácok találhatók, de értékes a hárs, – juhar-, tölgy- és gesztenye-fajok gyűjteménye is. Egyedülálló értéket képvisel a 24 törzset nevelő óriástuja, a zuhatagos bükk, a héttörzsű török mogyoró, a közeli Csaplári erdő Magyarország legidősebb, 170 éves libanoni cédrusa és az etyeki utat szegélyező, vele egyidős platánsor.

Ez után a Lovasberényi Cziráky kastélyt látogattuk meg. Az épületegyüttes legkorábbi része a Buzlay család birtoklása idején a 15. század végén épült. A gróf Cziráky család 1730 januárjában szerezte meg a kastélyt és a hozzá tartozó birtokot. A klasszicista stílusú kastély köré nagy kiterjedésű „22 öl széles és 36 öl hosszú” angol tájképi park készült. A parkban bonyolult alaprajzú mesterséges tó terül el kis vízeséssel és szigettel. Sajnos ezeknek már csak a nyomait tudtuk megszemlélni. A kastélyban egy természetfotós kiállítást tekintettünk meg, illetve egy komoly tárgyi és fotós gyűjteményt a kastély szebb napokat is látott múltjából. Jelen volt egy tárlatvezető is, aki óriási tudással rendelkezett a település és a kastély történetét illetően is, az ő előadásának egy órájába is becsatlakoztunk.” – Novák Gyöngyi, az Sz3-as csoport mentora