Felvidék történelmi túra

Idén nyáron lehetőséget kaptam arra, hogy a Csányi Alapítvány által támogatott tehetséges gyerekek Felvidéki történelmi kirándulásán önkéntesként részt vegyek, 16-17 éves gyerekek kísérőjeként.

Öt napos élménytúrán vettünk részt. Három mentor és velem együtt még 2 önkéntes kísérte a csapatot (Kaposvár, Jászberény, Pécs). Templomokat, várakat látogattunk. Egy kicsit közelebb kerültünk őseink életéhez. Az Ólublói Skanzenban sok érdekes és ma is élő hagyományról olvashattunk és szemünk elé tárultak a korábbi idők lakóházai, mesterségei. Új dolgokat tanultam magam is és olyan helyekre jutottam el, ahol azelőtt még nem jártam.  A Dobsinai jégbarlangban a természet egyik lenyűgöző „munkáját” csodálhattuk meg, de a Gombaszögi cseppkőbarlangban is sokaknak elállt a lélegzete. A különböző formát öltött cseppkövektől. A Szepesváraljai várhoz történő feljutás, igazi kihívás volt számunkra, vissza-vissza tekintve a város egésze tárult elénk. A legnagyobb megmérettetést azonban sokak számára a Szlovák Nemzeti Paradicsomba való kirándulás jelentette. A természet szépségeit leginkább itt elevenedtek meg. Patakokon, magas sziklákon, függő hidakon keresztül egymást segítve, támogatva, kitartásra ösztönözve vezetett az utunk. A Magas Tátra csúcsai melyet szálláshelyünk ablakából látni lehetett, a gótikus stílusban készült építmények, a lőcsei templom egyedülálló fából készült hatalmas oltára, mind-mind örökre bevésődtek emlékezetünk. Bár a programokra, látnivalókhoz történő buszozgatás olykor fárasztónak bizonyult, sok élménnyel és tanulsággal tértünk haza. Egy összeszokott, barátságos, vidám csapatot ismerhettem meg. Az öt napos kirándulás során a fiatalok angol és német nyelvtudásukat is remekül használták.

Az együtt töltött idő, közös élmények átélése, véleményem szerint közelebb hozta egymáshoz a csoportok tagjait, régi barátságok mélyültek el, és újak is szövődtek. Elismeréssel figyeltem, ahogyan a fiatalok milyen gyorsan és hatékonyan alkalmazkodtak az idegen nyelvi környezethez, határozottan használták a tanult nyelveket, udvariasak és illemtudók voltak. Könnyen és jól kommunikáltak minden helyzetben, akár a városnézéskor kellett valamit kérdezni az idegenvezetőtől, akár a múzeumban a tárlatvezetőtől, vagy a szálláson a hotel vezetőjétől. Fegyelmezettek voltak a hosszú és élményteli programokon.