Természetismereti és idegen nyelvi tábor – Kőszeg

06.07. -VASÁRNAP

Szentesről vasárnap reggel 8 órakor indultunk Jászberénybe, hogy onnan a három csoport együtt folytassa az utat a kőszegi táborunkba. Amikor megérkeztünk a hosszú út után, a szobákat elfoglaltunk, megismertük a tábor helyszínét, megtartottuk a tábornyitót, ahol találkozhattunk  Illés Péterrel, Keszei Balázzsal, Bancsó Sándorral, akik végig velünk lesznek a héten, és vezetik a programokat. Kis-mentorainkkal a  szabadidőben a fiúk fociztak, a lányok kosárra dobáltak, volt aki társasjátékozott az udvaron.

Dancsó Zsanett, Horvát Krisztina, Bihari Kamilla Hajnalka Szentes 2-es csoport

07.03. – HÉTFŐ

Hétfőn délelőtt túrázni mentünk, úticélunk Kőszeg legrégebbi pontja volt, az Óház-tető. Az erdei séta kissé fárasztó volt ugyan, de ezt alig vettük észre, hiszen túravezetőink sok érdekességet árultak el nekünk a Kőszegi-hegység növényvilágáról, gombáiról, rovarairól. Az Óház kilátótorony a régi kőszegi vár helyére épült, és csodálatos kilátást kínál a környékre. Miután mind kiélveztük a látványt, és megpihentünk kicsit, egy kis eső segített ismét elindulnunk. A túránk következő állomása a Hétforrás volt. Mivel a forrás foglalata a honfoglalás milleniumára készült, így a hét vezér neve is helyet kapott rajta. Valamennyien megtöltöttük itt kulacsainkat, palackjainkat. A hűvös forrásvíz pedig megadta nekünk a lendületet a túra végéhez, a buszhoz való visszasétáláshoz. A szállásra visszaérkezve egy kiadós ebéd elfogyasztása és némi pihenés után pedig angol, illetve német nyelvi foglalkozáson vettek részt a gyerekek. A mai nap alkalmával szintfelmérő tesztet írtak a táborozók, hogy a későbbiekben a tudásukhoz igazítva tudjunk velük tanulni. Ezt követően Kőszeg belvárosában is tettünk egy sétát, megnéztük a város nevezetességeit, valamint felmentünk a Szulejmán-kilátóba is, ahonnan szintén vetettünk egy pillantást a városra. Rengeteg ismerettel gazdagodtunk Kőszeg történelméről és neves alakjairól. A napot egy finom vacsorával és beszélgetéssel, sportolással zártuk.

07.04. -KEDD

Mintegy folytatva az előző napot, kedden is túrázni mentük. Egy rövid buszút után tettünk egy kellemes sétát a Szent Vid-kápolnához, ahol vezetőink ismét számos érdekességet osztottak meg velünk. A gyerekek újabb ismereteket kaptak a területre jellemző növényvilágról, valamint a hely történelméről is. A Szent Vid-hegy és környéke már évszázadok óta lakott terület, így rengeteg izgalmas régészeti lelet került már elő innen, többek között egy arany diadém is, ami feltehetőleg egy királylányé volt egykor, ugyanakkor bronz eszközöket is találtak az ásatásokon. A templomtól tovább folytattuk az utunkat, a célunk ugyanis az Írott-kő megmászása volt ezen a napon. Ez valamivel nagyobb kihívást jelentett a számunkra, mint a hétfői túra, ugyanakkor a csúcsra felérkezve a kilátás kárpótolt minket a fáradalmakért. Különösen érdekes volt a gyerekek számára, hogy a kilátó egyik fele Magyarországon van, a másik pedig már Ausztriához tartozik, a határt a határkő jelezte a számunkra. Határőrök nem, de az eső azért feltartóztatott minket a kilátónál. A zivatar elálltával visszasétáltunk a buszhoz, és visszautaztunk a szállásra. Itt pihentünk egy rövid ideig, majd besétáltunk Kőszeg belvárosába, hogy a fárasztó napot egy fagyizással koronázzuk meg.

07.04.-SZERDA

A szerdai nap kifejezetten a tanulásról szólt a kőszegi táborozóknak. Délelőtt a gyerekek biológia, illetve biokémia órákon vettek részt. Előbbin a BISEL-vizsgálat lényegéről és módszeréről, valamint a víz makrogerinctelen élőlényeiről tanultak, majd a megszerzett tudás segítségével egy vízminta tisztaságát próbálták meghatározni. Kanalakkal keresték a gyerekek a vízben a kis állatkákat és bogarakat, a BISEL-vizsgálat során ugyanis az előforduló élőlények és azok száma alapján egy táblázat segítségével megállapítható a víz szennyezettsége. A mi mintánk a II.-es vízminőségi oszályba esett, tehát enyhén szennyezett volt. A biokémia órán pedig a gyerekek DNS-t izoláltak banánból, ehhez felhasználtak többek között folyékony szappant, sót és hideg dörzsölő alkoholt. A kémcsövekben jól megfigyelhető volt a kicsapódott DNS. Miklós bácsi is meglátogatott bennünket, csatlakozott a kísérletezőkhez, majd velünk töltötte a napot. Az órák után pedig délelőtt ellátogattunk a Chernel-kertbe és a Bechtold István Természetvédelmi Látógatóközpontba is. Délután is folytatódott a tanulás, német és angol nyelvi foglalkozások zajlottak, ahol a gyerekek kis csoportokban Kőszeggel kapcsolatos projekteken dolgoztak, amelyet majd később prezentálni is fognak egymásnak. Este ismét elmentünk fagyizni, és nem csak a fagyink csöpögött, de az eső is eleredt. Focizni ezúttal sajnos nem tudtunk, de a hangulatunk így is derűs maradt a borús idő ellenére az esti társasozásnak és beszélgetésnek köszönhetően.

07.06. – CSÜTÖRTÖK

A csütörtök egy kicsit korábban vette kezdetét, mint az eddigi napjaink. Délelőtt ugyanis madárgyűrűzésre mentünk a Tömördi Madárvártába. Itt két csoportra osztódtunk, és felváltva körbejártuk a madárvárta környékét. Vezetőinktől ezúttal is rengeteget tanultunk elsősorban a madarakról, illetve a madárgyűrűzésről, de remek lehetőségünk nyílt a hét során már megismert növények neveinek és tulajdonságainak felelevenítésére és újak megismerésére is. Egy laktató ebédet követően pedig kezdetét vették a nyelvi vizsgák. Mind angolból, mind németből a korábban elkészített projektek, prezentációk bemutatása volt a feladat, és valamennyi gyerek ügyesen teljesítette a feladatot, és így a vizsgát is, a tavalyi nyelvi táborhoz képes sokat fejlődtek. Késő délután a kőszegi várban is körbesétáltunk, és megtekintettük az ott berendezett kiállításokat. Vacsora után ismételten fagyiztunk egyet, majd az este további része a korábbiakhoz hasonlóan focizással, társasozással és beszélgetéssel telt.

07.07. – PÉNTEK

A tábor utolsó teljes napja különösen tartalmas volt. Pénteken délelőtt az első megállónk a Páneurópai piknik helyszíne volt. Itt körbesétáltuk az emlékhelyet és mi is átéltük, átéreztük milyen nagy jelentőséggel is bírt a keletet nyugattól elválasztó vasfüggöny átvágása 1989 augusztus 19-én. Innen a fertőrákosi kőfejtőbe mentünk tovább, ahol szintén áll egy emlékmű a páneurópai piknikről. Szükségben egység, kétségekben szabadság, mindenben szeretet – olvasható rajta latinul. Ugyanakkor itt a kőfejtő történetét és történelmét is megismerhettük, hogy mi mindent építettek fel a kőfejtőből kibányászott Lajta-mészkőből, valamint hogy a korábban hazánk jelentős területét lefedő Pannon-beltengerben milyen élőlények voltak megtalálhatóak évmilliókkal ezelőtt. A kőfejtőtől  egy madármegyfigyelő toronyhoz mentünk Fertőújlak határában, ahol A Fertő-tó madárvilágát tudtuk távcsövekkel megszemlélni, valamint tanulni egy keveset a szikes puszták florájáról és faunájáról. Ezt követően pedig sétáltunk egyet a fertődi Esterházy-kastély kertjében is. A szállásra vacsorára értünk vissza. Miután mindenki jóllakott, megrendeztük a már hagyománnyá vált tábori Ki-mit-tud?-ot. Ezen a gyerekek bemutatták, hogy milyen sokfélén lehetünk tehetségesek, hiszen voltak, akik verssel, tánccal, egy komikus jelenettel vagy éppen Rubik-kockázással készültek. Minden fellépő nagyon ügyesen szerepelt. Ugyanakkor nem csak a gyerekek készültek egy kis műsorral, hanem a mentorok és kismentorok a hét során a táborozók tudta nélkül egy poénos videót készítettek. A Ki-mit-tud?_ot követően megmaradt a jó hangulat, mindenki kihasználta a meghosszabbított takarodót, és élénken beszélgettünk, társasoztunk.

07.08. – SZOMBAT

Szombaton reggel a magunkkal hozott bőröndökön és hátizsákokon túl a hét során szerzett számtalan emléket is felpakoltuk a buszra, és ezekkel együtt indultunk haza Jászberénybe, Szentesre és Szegedre. Így hagytuk magunk mögött ezt a sokszínű, izgalmas és programokkal teli tábort.

Patyi Izabella Szeged 3-as csoport, SZTE magyar szakos egyetemista

A Galériát itt tekinthetik meg.