Csíksomlyói idegennyelvi és alkotó tábor

A mai napon, 2022. július 25-én elkezdődött a várva várt idegen nyelvi és alkotó tábor Csíksomlyón, Hargita megyében. Táborunk első napján, miután megérkeztek ez erdélyi résztvevő gyerekek, táborvezetőnk, Gál András megnyitotta a tábort, majd a kismentorok és önkéntesek dráma játékot tartottak, ami segítségével mind megismerhettük egymást. Délután nyelvi tesztet írtunk, amely alapján felosztottuk a csoportokat, majd amerikai önkéntesünk, Amber Woolam tartott nekünk előadást. Végül elkezdődtek az angol és német nyelvi órák, amik vacsoráig tartottak. Utolsó mai programunk egy kis túra volt a Hármashalom Oltárhoz a csíksomlyói nyeregbe, ahonnan a haza felé úton egy csodálatos naplemente szemtanúi lehettünk. Izgatottan várjuk a további nyelvi órákat, programokat és közös élményeket.

Táborunk második napján Korondra utaztunk, melyet követően idegenvezetőnk kíséretében lovaskocsikkal útnak eredtünk Fenyőkútra. A kis hegyi faluban a Tofigem manufaktúrában bemutatták nekünk a helyi gyógynövények és gyümölcsök sokszínű felhasználási lehetőségeit; mindamellett, hogy megtudtuk, melyik betegségre mi a gyógyír, kóstolót is kaptunk a finomabbnál-finomabb szörpökből és lekvárokból. Következő állomásunk a fenyőkúti tőzegláp volt, ahol bebarangoltuk a tajga tanösvényt. Korondi utunk Tófalvi Erzsébetnél végződött, aki egy majdnem teljesen elfelejtett mesterség, a taplászat világába engedett nekünk bepillantást.

Szerdán délelőtt a játékos nyelvtanulásé volt a főszerep. Mind az angol csoportok, mind a német csoport izgalmas feladatok megoldásával fejleszthette tudását. A szókincs bővítés mellett a nyelvtani ismeretek is az asztalra kerültek. Délután a gyerekek még egy drogprevenciós előadást is meghallgattak, végül pedig egy bowling meccsen méretettük meg magunkat.

A csütörtök délelőtti nyelvi órák szintén színesek voltak: volt, aki képzőművészeti alkotások készítésével kötötte össze a nyelvtanulást, míg a másik csoportok a zenén keresztül vitték közelebb az angol és német nyelvet a diákokhoz. A tanórák után a természetben töltődtünk fel. A Harmont Hegyimentő Egyesület és a Hargita Megyei Hegyimentő Közszolgálat két munkatársa, Ilyés Ferenc és Szikszai Attila vezetésében bebarangoltuk a Vargyas-szorost és megnéztük a Almási-barlangot, ami a szurdok legnagyobb barlangja.

Pénteken keserédes napunk volt, hiszen elérkeztünk az utolsó teljes közös napunkhoz. A nyelvi órákat izgalmas beszélgetésekkel zártuk, mindannyian sokat tanultunk egymástól. A legfontosabb, hogy mindenki ráébredt, nem az a lényeg, hogy tökéletesen szólaljunk meg angolul és németül, hanem hogy merjünk beszélni és így közös történeteket írni. Az este fergeteges fénypontja a „Ki mit tud” volt: megindító és kacagtató, lírai, prózai, zenei és táncos produkciók követték egymást nem kis feladat elé állítva a bírákat. A legtehetségesebbek jutalma a csokoládé hegyek mellé egy hatalmas ajándék – részt vehetnek az Össz-művészeti alkotótáborban Sarlóspusztán augusztus hetedikétől. Borcsa Szabina Barbara, Gergely Panna, Goguj Renáta, Hinyi Szabolcs, Király Barbara, Majláth Noémi, Mocsel Szabrina, Pivo András, Simo Paloma és Toti László szívből gratulálunk Nektek és előre is eredményes alkotást kívánunk! A tábort idén is tábortűzzel zártuk, igaz, kicsit rendhagyóan, a rossz idő miatt egy digitális tábortüzet ültünk körül, közös énekünk azonban így is szívhez szólt és mindannyiunknak egy életre szóló élményt adott.

Szombaton délelőtt Tusnádfürdőn pihentünk kicsit, majd ebéd után eljött a búcsú ideje. Már most nagyon várjuk, hogy egy év múlva újra találkozhassunk Csíksomlyón.
Végül pedig itt is szeretnénk kifejezni hálánkat a Csányi Alapítvány operatív igazgatójának, Dr. Radoszáv Miklósnak, a Hargita Megyei Szociális Ellátási és Gyermekvédelmi Vezérigazgatóság vezérigazgatójának, Elekes Zoltánnak, a Kovászna Megyei Szociális Ellátási és Gyermekvédelmi Vezérigazgatóság vezérigazgató asszonyának, Vass Máriának, a táborvezetőnknek, Gál Andrásnak és minden egyes munkatársnak és önkéntesnek, hogy ezt a csodálatos hetet lehetővé tették. Találkozzunk jövőre is a csíksomlyói idegennyelvi és alkotótáborban!

Bogdán Mária Eszter, Nagybajom 1-es csoport

„Egy tábor a jó közösség és változatos programjaiban mérhető. Szerencsére, a Csányi táborban mindig lehet bízni e tekintetben. Immáron sokadszorra vehettem részt az angol-német erdélyi táborukban is, ahol idén sem okoztak csalódást. Rengeteg változatos, jól kimerítő programokban volt részünk, melyeket csak emelt az összetartó társaság. Túrázások, bowlingozás, lovas szekerezés, tradícionális parasztkonyha étkezés, reggeli vicces tornaórák, minden olyan program, ami az ember memóriájában maradandót alkot. Továbbá a spontán zenehallgatás, a karaoke est, Just dance, sugallja azt, hogy a Csányi féle táborok nem a monoton programokról szólnak, hanem egy olyan közösséget összehozni, amiben az ember a saját stílusában alkothat, ahol mindenki örömmel megy társai közé, legyen szó a délelőtti nyelvi órákról, vagy esetleg bármiféle egyszerűnek tűnő beszélgetésekről a szünetekben, vagy akár programokon. Ez úton szeretném megköszönni az alkalmat, hogy ott lehettem, és együtt tölthettünk egy kis időt, mind mi erdélyi székelyek, mind az anyaországi magyarok.”

Demeter Emese, Erdély

„Én elsősorban szeretném megköszönni, hogy részt vehettem ebben a táborban. Nekem már az első nap jól indult, hamar megkaptam mindenkivel a közös hangot. Nagyon örültem, hogy most nem a kezdőknél voltam, hanem eggyel erősebb csoportban. Az órák nagyon tetszettek, jó volt mert mindenki megszólalt, bárki bármit mondhatott, szerettük erősen a tanárunkat, Lacit. A programok nagyon jók voltak, különösen tetszett az Almási barlang, a közös foci, na meg persze a wellness. A „Ki mit tud” nagyon jól telt, mindenki szép produkcióval készült. Az ételek nagyon finomak és változatosak voltak. Nekem minden tetszett és remélem jövőre újra találkozunk.”

Simo Paloma, Erdély

„Számomra ez a tábor nem csak kikapcsolódás volt hanem meg tanított arra, hogy merjek megszólalni angolul, még akkor is, ha helytelen. Jól éreztem magam az angol órákon, és felfedeztem a nyelv szépségeit. A kirándulások szívmelengetően nagyon jók voltak, finomak voltak az ételek s jó volt mindig a hangulat. Ami a legjobban tetszett, az a túra volt az Almási barlang felé. A társaság is nagyon jó volt és a mentorok is nagyon rendesek voltak velünk. Köszönöm, hogy része lehettem a tábornak.”

Goguj Renáta, Csíksomlyó

„Székelykeresztúrról jöttem, ez volt az 5. nyelvi tábor, amin részt vehettem. A tábor az elejétől kezdve nagyon tetszett, minden ment a megszokott kerékvágásban, ismerkedés, programok, tanulás stb. Több nyelvi tudással tudtam gazdagodni, volt mikor nevetve tanultunk, volt mikor kicsit komolyabban, de lényegében a tanulás volt a cél. A tábor minden pillanatában nagyon jól éreztem magam, és megismertem számomra egy nagyon fontos személyt is. Köszönöm, hogy itt lehettem idén, jövőre ugyanitt ugyanekkor!”

Czári Károly, Erdély

„Izgatottan vártam a tábort, mindig vidáman s jó kedvel találkozok új és régi ismerősökkel. Hamar megkaptam a közöshangot mindenkivel, a szobatársaim is nagyon jó fejek voltak. Az első napon fel lettünk osztva tudásunk szerint 3 angol és 1 német csoportba, ahol a többi napon, délelőtt abba a csoportban gyűjthettünk újabbnál újabb könnyebb angol tanulási módszereket. A csoport vezetőnk, mindig segített, ha kérdésünk volt, s játékosan is elmagyarázott nyelvtani szabályokat. Délután különböző tevékenységek voltak, mint az Almási barlangba látogatás, a Bowling-pálya, a Wellness fürdőzés, Fenyőkúton a Tőzegláp túra.
Az ételek változatosak voltak, ha esetleg megéheztünk mindig volt étel a hűtőben.
Összességében nekem nagyon jól telt, mindig vidáman jövök ebbe a táborba. Innen is szeretném megköszönni, hogy részese lehettem a tábornak és remélem jövőre újból találkozunk.”