Kutatók éjszakája 2017.

Szeptember 29-én Kaposvár csoportjai ellátogattak a minden évben megrendezésre kerülő Kutatók Éjszakájára. Számunkra a Kaposvári Egyetem kínálta a legszínesebb és legváltozatosabb programokat, ahol örömmel töltöttünk el együtt egy nem hétköznapi délutánt.

„Eltelt egy év, ismét nagy izgalommal vártam a kutatók éjszakáját. Először Doba tanár úr érdekes és látványos kémiai kísérletein vettünk részt, mely hidrogén-peroxid bomlását mutatta be játékos kísérlet formájában: buborék pingpong, elefánt fogkrém, „szellem a palackból”. Ezt követően az Egyetem könyvtárában bűnesetek után nyomoztunk. Ez a feladat bizony elég nehéznek bizonyult, de örömünkre kis csapatunkkal sikerült egy bűntényt megoldanunk. Az este folyamán az egyetem világhírű diagnosztikai centrumát is sikerült meglátogatnunk ahol a CT és MR gépekről hallhattunk előadást és meg is tekinthettük őket. Számomra hihetetlen, hogy a föld mágneses erejénél hatvanezerszeresen erősebb a mágneses ereje az orvoslásra használt gépnek. Ismét egy szuper estét töltöttünk el az egyetemen, minden nagyon tetszett, kár hogy nem maradtunk tovább!” Gregor Dóra Kaposvár 2.

„Nagyon jól kezdődött a program, hiszen tortaevéssel kezdtük: öt éves a Kaposvári Egyetemen a Kutatók éjszakája programsorozat, és ez alkalomból hatalmas és nagyon finom tortával fogadta az egyetem az oda látogatókat. Első programunkon érdekes kémiai kísérleteket láthattunk majd az evolúcióról halhattunk egy érdekes előadást. Azt is megtudhattuk, hogy más országokban milyen fontos eledel a rovar, hogy a jövőben nagy valószínűséggel az emberek táplálkozásába igenis bekerülhetnek ezek a különös állatok. Nem is gondoltuk volna mennyire magas a tápértékük, magas vas tartalmuk vagy fehérje tartalmuk miatt igazán hasznosan fogyaszthatók. Az előadás végén meg is kóstolhattuk őket. Én nem mertem megkóstolni mert szerintem nagyon szokatlan eledel.  Nekem nagyon tetszett ez a nap mert új ismeretekkel gazdagodhattam és érdekes kísérleteket láttam.” Nógrádi Bence Kaposvár 1.

„Én személy szerint az evolúciós előadáson, a könyvtári nyomozós programon és egy kémiai kísérleti bemutatón vettem részt. A kémia nagyon érdekes volt, sokféle kísérletnek voltam szemtanúja. A könyvtári nyomozós programot izgalmasnak és emellett gondolkodtatónak is találtam. Szereztem új barátokat is. Fantasztikusan éreztem magam és nagyon örülök, hogy egy ilyen jó közösségnek vagyok a tagja!” Trixler Zsófia Kaposvár 1.

Szeptember utolsó péntekén (szeptember 29.) immár rendhagyó módon mindhárom pécsi csoport részt vett a Kutatók éjszakája izgalmasnál izgalmasabb programjain. Idén a Pécsi Tudományegyetem Műszaki és Informatikai Karára látogattunk, ahová a testvérek és szülők is nagy örömmel tartottak velünk.

Így láttuk mi…

Idén is részt vehettünk a Kutatók Éjszakája pécsi programjain, ahol sok érdekes információt szereztünk. Kipróbálhattuk a drónok irányítását, megnézhettük a 3D-s tárgyak formázásának módszerét. Építhettünk több dimenziós modelleket golyók és pálcikák segítségével. A csoportból a fiúk megtalálták a programozható Lego robotokat nagy örömükre. A személyes kedvencem a nutellás palacsinta készítés volt egyedi módon: bicikli tekeréssel. Sokunk örömére vezethettünk kis autót, ami nagyon jó élmény volt mindannyiunknak. Remélem jövőre is eljuthatunk a hasonlóan érdekes és szórakoztató programra. Csernyánszky Dzsenifer Pécs 3-as csoport

Ismét eltelt egy év és szeptember utolsó péntekén immár a harmadik Kutatók éjszakája nevű programra látogattunk el, a Pollack Mihály Műszaki Főiskolára. Ahol megtudhattuk, hogy egy robot képes kirakni egy Rubik kockát, a megfelelő vezérléssel focizni, és hogy hogyan is nézett ki egy régi Épületgépész Forma 1-es autó, amit ki is lehetett próbálni. Ezek mellett láthattunk különböző építészeti designokat és rekonstrukciókat, különböző testek megalkotását is megfigyelhettük, vagy akár mi magunk is alkothattunk. Az idő jókedvűen és hasznosan telt, vajon jövőre milyen programokkal vár minket ez a délután? Polgár Antónia Pécs 1-es csoport

Idén is részt vettünk a Kutatók Éjszakája programon szeptember 29-én. Ellátogattunk a Pécsi Tudományegyetem Műszaki Karára, ahol sok remek program várt. Legjobban az áramfejlesztő bicikli tetszett, ahol a tekerés következtében palacsinta sült , melyet megehettünk. Egy térbeli háló elkészítésében is részt vehettünk, mely elemeit színesre festettük. Jól éreztem magam, hasznos információkat gyűjtöttem. Köszönöm. Flibert Virág, Pécs 2-es csoport

A Szeged 3-as csoport szeptember 29-én a Kutatók Éjszakáján az újszegedi csillagvizsgálóba látogatott el. Előtte azonban a ParaParkban tettük ismét próbára a tudásunkat. Mindannyiunkat bezártak három szobába és egy óra alatt kellett kiszabadulnunk a fellelhető segítségek és tárgyak felhasználásával. Igazi logikai feladvány volt ez mindenkinek, de sikerrel jártunk! Sötétedés után átmentünk Újszegedre, ahol a csillagvizsgálóban néztünk körül, ahol az éjszakai égbolt virtuális, szabad szemes és távcsöves bemutatásán vehettünk részt. Hallottunk a csillagképek mitológiájáról az égbolton való tájékozódásról és a teleszkópok működését is megismertük. Fábián Berta, Kiri Gabriella Szeged 3-as csoport

Az elmúlt hét évben minden alkalommal a mentorunk szervezésével a csoportunk részt vett a Kutatók Éjszakáján. Az idén önállóan választhatott mindenki az érdeklődésének megfelelő programot ezen a rendezvényen, hiszen idei tanévben felvételizünk a felsőoktatásba. Az egyetemek különböző karai előadásokkal mutatták be az adott területek legérdekesebb témáit, így ösztönözve sokakat a továbbtanulásra. Én két előadásra is ellátogattam, ezek biológia és földrajz szakirányúak voltak. A biológiai tanszéken az emberi anatómiáról és annak történelméről hallgattunk meg egy előadást. A földrajzi bemutató a domborzatok változásával, az ezeket alakító tényezőkkel és a modern térképészettel volt kapcsolatos. Az előadásokon rengeteg új és érdekes információt kaptunk. Kovács Dániel Szeged 1-es csoport

2017. Szeptember 29-én a szegedi 2-es csoport tagjai a városi Kutatók Éjszakáján vett részt. A Közösségi Házban való tanévrendje megbeszélése után először egy kiadós vacsorával kezdtünk. Miután mindenki végzett az étkezéssel elindultunk az első előadás helyszínére a Tudáskapuba. Itt a gombákról hallgathattunk végig egy remek előadás illetve tudhattunk meg többet a gombákról. Mind az öt érzékünk (hallás, szaglás, tapintás, ízlelés, látás) meg is tekinthettük őket.

Az előadás után egy új helyszínre mentünk ahol még szinte senki nem járt, a szegedi csillagvizsgálóba. Sajnos az esti felhős égbolt miatt a távcsöveken keresztül nem láttunk csillagokat, de ennek ellenére az egyik ott dolgozó előadása által rengeteg dolgot tudhattunk meg a csillagászatról, távcsövekről. Nagyon élveztük az estét és reméljük jövőre is hasonló színes programok lesznek.